• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Det roliga är att jag aldrig omsatte något speciellt. Jag växlade låt säga 5000kr till krypto och tog ut vid 5800. Alltså 800kr vinst. Stoppade sen in samma 5000 och tog ut kanske 300kr vinst. Ibland blev det förlust på dessa 5000kr. Så det var väldigt upp och ner.

Det skatteverket gör är att de räknar varenda 5000kr som är insatta som olika pengar så det blir skatt på hela summan. Alltså dessa 5000kr som jag tagit in en hel del gånger blir jag taxerad på. Även om det varit samma peng hela tiden. Sen blev det 40% "straff" skatt på det.

Sen hävdade de att en massa andra insättningar var från krypto vilket inte stämde.. Helt ärligt blev jag helt överkörd och hade aldrig haft en skuld innan dess.

Så omsättningen av allt var kanske 40.000 på 1.5 år. Jursiten jag skulle anlita tog 2500kr per träff.. Så det slutade med jag vs skatteverket. Gick ju inte så bra.. Och där började allt spelande som gjorde saken ännu värre.

Sen har jag inga utmätningar då KF skrev att jag saknade tillgångar då jag inte jobbat tidigare.
Låter verkligen skitdrygt. Beklagar!
Men hur går det till, får man inte någon sorts förfrågan/redogörelse innan de fattar beslut eller godkänner man alltihop i samband med sin deklaration och så kommer bara beslut som en överraskning?
Låter ju knepigt att man beskattas om och om igen för samma belopp, finns det inte någon annan tex statlig instans som kan vara behjälplig i utredning utan 2500:-/h? Budget- och skuldrådgivare?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 493
Mottagna reaktioner
1 002
Poäng
837
Har mestadels pluggat.. Jobbade som snickare efter gymnasiet 1 år men sen har det varit massa plugg på universitet etc.

Har du bara haft csn som inkomst då?

Finns det inga jobb inom ämnet du studerat i? Kan du inte jobba som snickare igen? Eller ta ett jobb inom hemtjänsten? Om du har haft ett jobb borde du väl kunna få en referens därifrån?
 

Skuldkronan

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
9 September 2020
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Får jag, om jag följer betalplanen börja studera under pågående skuldsanering? Det skall finansieras med 40% jobb och resten studielån+bidrag. Frågade kfm via mail men inte fått svar på två månader.

Bonus fråga - beräknar få tillbaka ca 10 000 efter årets deklaration är klar, får jag behålla det? Min skuldsanering startade förra året i maj.

Mvh
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 493
Mottagna reaktioner
1 002
Poäng
837
Får jag, om jag följer betalplanen börja studera under pågående skuldsanering? Det skall finansieras med 40% jobb och resten studielån+bidrag. Frågade kfm via mail men inte fått svar på två månader.

Bonus fråga - beräknar få tillbaka ca 10 000 efter årets deklaration är klar, får jag behålla det? Min skuldsanering startade förra året i maj.

Mvh


Jag har inget bra svar på den frågan men innebär det att du kommer få mindre inkomst än du har idag? Isf tror jag nog inte att det är genomförbart.

Skattepengar får man behålla när man har beviljad skuldsanering. ^^
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 564
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Får jag, om jag följer betalplanen börja studera under pågående skuldsanering? Det skall finansieras med 40% jobb och resten studielån+bidrag. Frågade kfm via mail men inte fått svar på två månader.

Bonus fråga - beräknar få tillbaka ca 10 000 efter årets deklaration är klar, får jag behålla det? Min skuldsanering startade förra året i maj.

Mvh

Kan du hålla betalplan så händer knappast något
 

Animal

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
11 Februari 2021
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Låter verkligen skitdrygt. Beklagar!
Men hur går det till, får man inte någon sorts förfrågan/redogörelse innan de fattar beslut eller godkänner man alltihop i samband med sin deklaration och så kommer bara beslut som en överraskning?
Låter ju knepigt att man beskattas om och om igen för samma belopp, finns det inte någon annan tex statlig instans som kan vara behjälplig i utredning utan 2500:-/h? Budget- och skuldrådgivare?
Det kom som en direkt överraskning, 3 år efter att jag sålt/köpt kryptovalutor. Nu när beloppet är fastställt tror jag det inte finns mycket att göra förutom att invänta preskriptiontiden.
 

Animal

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
11 Februari 2021
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Har du bara haft csn som inkomst då?

Finns det inga jobb inom ämnet du studerat i? Kan du inte jobba som snickare igen? Eller ta ett jobb inom hemtjänsten? Om du har haft ett jobb borde du väl kunna få en referens därifrån?
Har varit sjukskriven ett tag då jag mådde dåligt efter snickarjobbet. Så det och Csn. Avslutade aldrig snickeri jobbet så värst bra med tanke på att jag hamnade i depression i slutet av jobbtiden så hade inte vågat använda den 6 år gamla referensen som dessutom inte var den bästa.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Det kom som en direkt överraskning, 3 år efter att jag sålt/köpt kryptovalutor. Nu när beloppet är fastställt tror jag det inte finns mycket att göra förutom att invänta preskriptiontiden.
”Intressant” att höra, men tråkigt såklart, det här med kryptovalutor borde bli ett allt större bekymmer skulle jag tro. Trodde ändå att man fick någon sorts förfrågan först.
Är preskriptionstiden 5 år från det år då skulden förfallit utan delgivning, dvs 2017? Isåfall är det väl bara fram till 2022 och sedan faller skulden tillbaka till Skatteverket igen? Du kanske inte får någon återbäring sedan men har dålig koll. Har du utmätning nu?
 

goingdown

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
25 Maj 2020
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
24
Poäng
102
Lån med säkerhet ska inte ingå i skuldsanering utan ska betalas
Okej ger det avslag då på skuldsaneringsansökan om jag har ett sånt billån? Eller tas det bara inte med? Jag äger inte bilen men är huvudlåntagare. Den kommer att säljas när den är iordninggjord
 

Sorgsen

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
11 Maj 2020
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
25
Poäng
102
Hej!
Den 3 december 2020, så fick jag inledande skuldsanering.
Hade då uppgett alla mina skulder.

Jag har väntat och väntat på svar från min handläggare.

Idag kommer det ett mejl då handläggaren vill veta vad jag gjort med mina samlingslån som jag tog förra året.
Detta var lån som låg med i min ansökan och gjorde att jag fick inledande.

När handläggaren och jag talades vid i telefon i december som berättade jag hur allt legat till.
Att jag befunnit mig i en karusell för att ta nya lån för att täcka andra lån.
Sjukskriven i omgångar pga utmattningsdepression.
Var också uppriktig med att jag hade ett återfall i mitt spelande då min mamma dog plötsligt mars 2020, och höll spelandet igång, tills jag sökte behandling för det under sommaren.

Jag har nästan hela förra året varit påverkad av en utbränd hjärna, med otroligt dåligt minne.
Minns bara de större lånen jag löste med samlingslån.
Hemskt att inte komma ihåg.

Just nu är minnet ännu värre, då jag misstänks ha nån skit i hjärnan.
Varit sjukskriven sedan september,varit på all möjliga undersökningar.
Inte först förra veckan, fick jag äntligen röntga min hjärna.

Jag är ett psykiskt vrak just nu. Speciellt då jag släppte alla mina lån i november.
Nu börjar alla krav ramla in.

Varje dag som telefonen ringer, eller när posten ska komma så är det en psykisk anspänning.

Jag antar att jag inte kommer få någon skuldsanering och att allt istället kommer komma till löneutmätning.

Jag måste försöka förlika mig med det.
Varför känns det så skrämmande?

Kan någon lugna mina hemska nerver och säga att allt är inte kört för mig!?
Kanske leva med utmätning några år för att sedan ansöka om skuldsanering igen.

Jag förstår att jag satt mig i denna sitsen själv. Men jag undrar varför frågan om hur skulderna uppkommit nu, då jag ändå fick inledande med dessa i dec 2020.

Någon som vet?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp